شنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۲

لينك: تحصن فرهنگيان در چند شهر کشور. (ايران امروز)

جمعه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۲

سخنان مهم شكوري راد
تحليل شكوري راد، نماينده برجسته اصلاح‌طلبان در مجلس ششم، در مورد رفتار احتمالي اقتدارگرايان به نظرم بسيار مهم است: «به نظر مي‌رسد در درون مجموعه‌ي آن‌ها عده‌اي بيشتر به انتقام‌جويي و برخوردهاي خشن و راديكال مي‌انديشند و اين‌ها هم كم و ضعيف نيستند و ممكن است نهايتا بتوانند حرف خود را پيش ببرند. اگر چنين شود، قطعا بگير و ببند و برخوردهاي خشن با اصلاح‌طلبان صورت خواهد گرفت...تا انتخابات رياست جمهوري عقلاي محافظه‌كار تلاش مي‌كنند فضا را آرام نگهدارند و رفتارهاي تند و خشن نشان ندهند و افرادي كه چهره‌هاي خوب ندارند را از صحنه‌ي سياسي دور نگه دارند؛ ولي اين كه بتوانند اين كار را انجام دهند يا نه، من مطمئن نيستم...برخورد خويشتن‌دارانه ما اين امكان را فراهم مي‌كند كه بخش معتدل جناح محافظه‌كار بتواند به كنترل بخش افراطي خود بپردازد و فرصت بيشتري را در اختيار جناح معتدل آن‌ها قرار مي‌دهد و اين براي آينده جامعه و رسيدن به جامعه‌ي مدني پايدار بهتر است». (گفتگو با ايسنا)

لينك: حسين شريعتمداري گفته است اصلاح طلبان نياز به جراحي داشتند، زحمتش به گردن ما افتاد. (ايلنا)
لينك: معاون پارلماني وزارت اطلاعات: «مجلس ازگسترش مشكلات‌‏ناشي از فعاليت‌هاي موازي اطلاعاتي جلوگيري كند». (ايلنا)
لينك: ناصر قوامي: «وزارت كشور وظيفه دارد ميزان راي هاي باطل را اعلام نمايد». (ايلنا)
لينك: علوي‌تبار: «اصلاح طلبان دو بخش خواهند شد يك بخش اصلاح طلبان پيگير هستند كه از قدرت خارج شده و به هيچ چانه‌زني راضي نمي شوند و بايد آماده يك دوره فشار شديد باشند... برنده انتخابات مجلس هفتم جبهه مشاركت بود چرا كه ثابت كرد از شير خاتمي بريده است. مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي جزو اصلاح طلبان پيگير هستند و مطلب اصلي اين موضوع است كه اين احزاب در سراسر كشور ريشه پيدا كرده‌‏اند و نمي‌‏توانند آنها را محدود كرده و يا از بين ببرند». (ايلنا)
لينك: «استعفاي آرمين، مزروعي و يگانلي در دستور كار مجلس قرار گرفت». (ايلنا)
لينك: بنز و فولكس به ايران مي‌آيند. (بازتاب)
لينك: سازگارنژاد: ناگفته‌هاي چهار سال گذشته را به شيرازي‌ها خواهم گفت. (ايسنا)

چهارشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۸۲

لينك: گفتگوي بي‌بي‌سي با مدير مسئول سايت ايران امروز. (بي‌بي‌سي فارسي)
لينك: متن نامه تشكر آقاي خامنه‌اي از كروبي: «لازم مي‌دانم از همراهي و همكاري مجاهدت‌آميزي كه براي برگزاري بهنگام و قانوني انتخابات مجلس هفتم نشان داديد، تشكر نمايم». (ايسنا)
لينك: موسوي لاري، وزير كشور، افشاي «ناگفته‌هاي انتخابات» را به بعد موكول كرد. (ايسنا)
لينك: دادگاهي در ايران دولت آمريكا را به پرداخت غرامت محكوم كرده است. (ايسنا)
لينك: دو عضو سابق شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. (ايسنا)
لينك: تهديد سايت بازتاب: «وهابيون بايد بدانند كه مراكز و اجتماعات آنها در پاكستان، افغانستان، عربستان سعودي و ديگر نقاط جهان، كاملا در دسترس شيعيان هستند و اگر اين‌گونه به گستاخي و جسارت ادامه دهند، هزينه‌اي را خواهند پرداخت كه در تاريخ ثبت شود». (بازتاب)
لينك: علوي‌تبار: «راه حل يك شبه براي حل مشكلات ايران وجود ندارد، اما مشكلات بي‌راه‌حل هم نيست بلكه نيازمند حوصله است، افرادي كه در نيمه راه اصلاحات را رها مي‌كنند به درد اصلاحات نمي‌خورند. هم‌اكنون بهترين استراتژي براي اصلاحات، اصلاحات بنيادي است». (ايسنا)
لينك: انجمن دفاع مقدس در صورتي حاضر به حمايت و ارايه کمک به فيلم سينمايي « چاي تلخ » (تازه‌ترين ساخته ناصر تقوايي) است که فيلمنامه بر اساس نظر اين انجمن اصلاح شود. (خبرگزاري مهر)
لينك: آقاي خامنه‌اي از كروبي تشكر كرده است. (بازتاب)
لينك: عضو سابق شوراي نگهبان: «در مورد [انتخابات سال 84] قوه‌ مجريه، اتفاقي شبيه [انتخابات اول اسفند] قوه‌ مقننه روي مي‌دهد». (ايسنا)

سه‌شنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۲

لينك: هشدار در مورد ويروس‌هاي جديد كامپيوتري. (بي‌بي‌سي فارسي)
لينك: دست كم سي كشته حوادث امروز كربلا ايراني هستند. (خبرگزاري فارس)
لينك: محسن كديور: « امروز در نظام‌‏هاي جائرانه مي‌‏كوشند به رفتار خود ظاهر قانوني دهند. لذا امروز پيش از آنكه قانوني بودن اداره جامعه‌‏اي شرط باشد، عادلانه بودن قانون آن جامعه شرط است. اشتباهي كه برخي بزرگان جامعه ما در آغاز اصلاحات انجام دادند همين نكته بود كه بر مطلق قانون انگشت گذاشتند و نه عادلانه كردن قانون...اگر امروز در جامعه‌‏اي پشت كوه قاف، آمدند و قانوني نوشتند و در آن تصريح به نامحدود بودن اختيارات راس هرم قدرت سياسي كردند، نمي‌‏توان روي اين قانون انگشت نهاد... فرضاً در جامعه‌‏اي ديني، روش جائرانه حتماً خود را به لباس دين در مي‌‏آورد و به قول ميرزاي ناييني در آن جامعه با استبداد ديني مواجه خواهيم بود كه به مراتب از استبداد مطلق خطرناك‌‏تر است». (ايلنا)
لينك: عماد افروغ، نامزد ائتلاف آبادگران: «نبايد آن چيزي كه در جمهوري اسلامي اتفاق مي‌‏افتد را به پاي انقلاب بنويسيم بلكه انقلاب اسلامي حكم محك و نقد جمهوري اسلامي را دارد...ما نبايد منتظر اين باشيم كه نظامي به يك جور فساد نهايي برسد، بعد مسئله امر به معروف را مطرح كنيم. امر به معروف و نهي از منكر براي جلوگيري و پيشگيري از فساد است...نهادهاي مرتبط و متصل به امر به معروف و نهي از منكر بايد به نقد جمهوري اسلامي بپردازند...نيازي نيست كه براي شكل گيري نهادهاي نظارتي دست به تجارب غربي‌‏ها بزنيم و از كلماتي استفاده كنيم كه براي مردم نامانوس است.» (ايلنا)
لينك: يك مقاله جالب ديگر از سينا سعدي در مورد روزنامه‌نگاري اينترنتي. (بي‌بي‌سي فارسي)
لينك: بدلباس‌ترين هاي مراسم اسكار. (MSN-entertainment)

دوشنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۲

روز واقعه
«خودستايان تكيه بر اريكه‌ها زده‌اند؛ كتاب خدا را چنان مي‌خوانند كه سود ايشان است. آنان كه طيلسان زهد پوشيده‌اند تك پيراهنان را پيرهن بر تن مي‌درند؛ آنان كه دستار بر سر نهاده‌اند سر از گردن خداترسان مي‌اندازند؛ و آنان كه آب بر مردمان مي‌بندند مردمان را آب از لبه‌ي تيغ مي‌دهند. اين نيست آنچه ما مي‌گفتيم. اينان سپاه آز مي‌آرايند و ديوار غرور مي‌افرازند و كوشك‌هاي خودپرستي مي‌سازند و انبانشان را از انباشتن پاياني نيست.»
حرف‌هاي حسينِ علي از زبان پير باديه نشين - «روز واقعه» بهرام بيضايي

لينك: وزارت دفاع لهستان در مورد حمله به اتوبوس ايراني در كربلا توضيح داد. به گفته سخنگوي اين وزارتخانه كسي در اين حادثه كشته نشده است. (خبرگزاري مهر)
لينك: خبرگزاري فارس از حادثه تيراندازي به يك اتوبوس حامل زائران ايراني در كربلا خبر داده است كه گويا كساني هم در آن كشته شده‌اند. (خبرگزاري فارس)
لينك: مسعود بهنود خداحافظي مي‌كند؟ (وبلاگ بهنود)
لينك: يك گزارش انتقادي از افزايش غيرعادي هيأت‌هاي عزاداري در تهران. (بازتاب)
لينك: روضه ابوالفضل از شيخ حسين شريعتمداري. (كيهان)

اسكار بدون آغداشلو
خب! آغداشلو اسكار نگرفت، حيف. اسكار بهترين هنرپيشه زن براي نقش مكمل را به رنه زلوه‌گر دادند.
بين برنده‌ها، يك اسكار افتخاري هم به بليك ادواردز بزرگ رسيد.
فيلم «بازگشت شاه» از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها، تمام يازده جايزه‌اي را كه در آن نامزد شده بود برد. فهرست برندگان را اينجا ببينيد.

یکشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۲

روايت طبري
روضه‌خواني‌ها و مداحي‌هاي اين روزهاي سيماي لاريجاني كه به مبتذل‌ترين و مغلوطترين شكل، ماجراي عاشورا و محرم را دستمايه برنامه‌هاي آبكي و جيغكي كرده‌ است، آدم را كلافه مي‌كند. در اين ميان هنوز هم همان برنامه تكراري «واقعه‌ كربلا به روايت كلامي تاريخ طبري» تنها برنامه ديدني و با سليقه‌اي است كه پخش مي‌شود. استفاده خوب از نقاشي‌هاي قهوه خانه‌اي براي روايت واقعه، نثر زيباي متن، نگاه واقع‌بينانه و دقيق به وجه تاريخي (و نه اسطوره‌اي يا تحريف شده) تراژدي حسينِ علي و صداي فوق‌العاده منوچهر انور، اين برنامه را به ياد ماندني كرده است.
براي پيدا كردن اطلاعات بيشتر از اين برنامه و گذاشتن يك لينك از آن، سايت irib را زيرورو كردم. هيچ پيدا نشد. چه سايت افتضاحي دارد اين صداوسيما. به هر حال به گمانم روايت طبري از واقعه عاشورا را پيش از ظهر در شبكه اول مي‌شود ديد.

لينك: محرم + كربلا (عكس‌هاي ياهو)

لينك: فهرست واژه‌هاي جايگزين، مصوب فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي. (سايت فرهنگستان)