شنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۲

بابا صد رحمت به كريستف كلمب!
استفان هارپر، سياستمدار كانادايي و نامزد رياست حزب محافظه كار كانادا ناچار شد از يك تشكل سرخپوستان اونتاريو عذرخواهي كند زيرا دفترش به مناسبت روز استقلال هند براي اين فدراسيون پيام تبريك فرستاده بود!
همه شنيده‌ايم كه كريستف كلمب وقتي اروپا را به سوي غرب ترك كرد اميدوار بود از آن سو به هند برسد. وقتي سواحل قاره آمريكا را ديد خيال كرد هند است. به همين دليل در زبان انگليسي به سرخپوستان (بوميان قاره آمريكا) indians مي‌گويند. حالا پس از قرن‌ها اعضاي دفتر آقاي هارپر خيال كرده‌اند «Ontario Federation of Indian Friendship Centers» لابد به هند ربطي دارد و بايد به مناسبت استقلال هند براي آن‌ها تبريك فرستاد. اصل خبر را در سايت رويتر، اينجا بخوانيد.

لينك: شهرداري تهران به منظور ايجاد مركزي براي اسكان موقت حادثه ديدگان ناشي از زلزله احتمالي در تهران، نگهداري وسايل و تجهيزات امداد و نجات و بيمارستانهاي موقت تعداد 120 سوله ضد زلزله چند منظوره، هر يك به مساحت 900 متر مربع در نواحي مختلف تهران احداث مي كند. (خبرگزاري فارس)

لينك: رئيس ستاد انتخابات فرمانداري تهران: « تا قبل از بررسي شكايات و اعتراضات كانديداها، امكان اعلام آمار آراي باطله‏ ماخوذه، وجود ندارد، بنابراين هرگونه اظهارنظر در اين رابطه غيرقانوني است». (ايسنا)
پس آن 188 هزار تا چي بود؟

لينك: آبادگران:اعتراض داريم!(خبرگزاري مهر)
ماشاالله!... چه اشتهايي!

لينك: آقاي جنتي، دبير شوراي نگهبان: «در قانون اساسي در زمبنه امر به معروف و نهي از منكر اصولي داريم...حضرت امام براي اين قضيه برنامه داشتند و حتي صحبت از وزارتخانه كردند اما مشكلات نگذاشت كه ايشان به صورت كامل به اين امر رسيدگي كنند...انتخابات مجلس هفتم اميدي به ما داد كه بالاخره مردم از خيلي از مسائل خلاف زده شده‌‏اند و دلشان مي‌‏خواهند كه كساني بيايند و جلوي كارهاي خلاف را بگيرند...قضيه شهرداري تهران و شهردار تهران يك اميد تازه به مردم داد و آنها را به دل بستن به قشر مذهبي اميدوار كرد». (ايلنا)
مرسي بي‌طرفي!

يك لينك ديگر: باز هم جنتي: «يادم نمي‌‏آيد كه مردم در هيچ دوره‌‏اي تا ساعت 12 پاي صندوق راي آمده و با وجود اين كه ساعت برگزاري انتخابات تمديد شد، باز هم وقت براي راي دادن كم بود، اين موضوعي است كه در گذشته بي سابقه بود... انتخابات خيلي خوب بود (فكر كنم منظورش اين است كه خيلي حال داد و اينها..)، واقعا بايد از اين مردم خيلي تشكر كرد، اين زباني نيست بايد قلباً از مردم تشكر كرد...» (ايلنا)
بعله! خيلي خوش گذشت.

لينك: مدير مسئول نشريه چلچراغ به دادگاه رفت. (ايسنا)

لينك: عضو هيات پيگيري و نظارت بر حسن اجراي قانون اساسي: «براي حفظ مصالح، ارائه‌ گزارش هيات پيگيري و نظارت برحسن اجراي قانون اساسي منتفي شد».(ايسنا)
مستفيض شديم واقعا!

لينك: كروبي، رئيس مجلس، در مورد امكان مطرح شدن سئوال از رئيس جمهور و استيضاح وزير كشور در مورد انتخابات در صحن مجلس ابراز ترديد كرده است. (خبرگزاري فارس)

افتضاح در خيابان‌هاي تهران
آقا تهران در يكي دو سال آينده غير قابل سكونت خواهد شد (البته اگر حالا قابل سكونت به حساب بيايد).
امروز صبح‏، مثل صبح هر روز زوج ديگري، رفتم كه همسرم مرجان را به اداره برسانم. چنان ترافيك عجيب و غريبي بود كه حالمان به هم خورد. آدم از زندگي سير مي‌شود. اه!

لينك:بازرسان اتمي سازمان ملل در ايران شواهدي پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌دهد اورانيوم غني شده از روسيه به ايران منتقل شده‌است. (نيويورك تايمز-انگليسي)

لينك: آخر اعتماد به نفس؛ آخر جدول: نفر آخر انتخابات تهران (كه اسمش اعلام نشده) فقط دو رأي آورده است. (بازتاب)

جمعه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۲

لينك: گزارش خواندني سينا سعدي از روزنامه نگاري اينترنتي فارسي: «...روزنامه نگاری اينترنتی فارسی هنوز در آغاز راه است و از امکانات دلخواه که کيفيت مطلوب را ممکن خواهد کرد، فاصله دارد...ملاک های گزينش مطلب در اين نشريات، بيشتر سياسی و کمتر حرفه ای است ولی پديد آمدن رگه های حرفه ای شدن را به تدريج در آنها حس می توان کرد...». (بي‌بي‌‌سي)

لينك: اقليت فعلي مجلس (اكثريت مجلس هفتم) در صدد استيضاح وزير كشور است. (خبرگزاري فارس)

لينك: هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه امروز تهران: «جرج تنت، رييس سازمان سيا گفت كه ما در ايران اشتباه كرديم و ناآگاهانه در صحبت‌هايش پيشنهاد كرد كه نيروهاي اپوزيسيون ديگر نمي‌توانند در درون حكومت كاري كنند. بنابراين از طريق NGOها و صنوف به مبارزاتشان ادامه مي‌دهند».(ايسنا)
خدا به داد NGOها برسد!

لينك: سايت وزارت كشور سرانجام پس از حدود يك روز سكوت ميزان آراي باطله تهران را (البته در يكي از صفحات فرعي) بيش از 188 هزار اعلام كرد. يعني بيش از 9 و نيم درصد كل آراي تهران، باطله بوده است.(سايت وزارت كشور)

پنجشنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۸۲

لينك: مسوولين اجرايي ستاد انتخابات از ساعت 8 صبح امروز در جلسه‌اي با هيات نظارت تهران در حال رايزني هستند تا اختلاف نظرهايي كه درباره نتيجه آراي تهران بين دستگاه اجرايي انتخابات و هيات نظارت وجود دارد مرتفع گردد. (خبرگزاري فارس)

شباهت اتفاقي
شماره جديد «خردنامه»‏، ضميمه انديشه همشهري، با قسمت دوم گفتگو‌هاي محمدجواد لاريجاني و مصطفي پورمحمدي (قائم مقام وزير اطلاعات در زمان فلاحيان) منتشر شده‌است.
در صفحه 2 از قول لاريجاني آمده است: «دموكراسي ليبرال دستاورد عظيم بشر است. دستاورد قابل احترام انساني و از جهات زيادي قابل توجه است. متفكران غربي و سياستمداران غربي زحمت هاي زيادي براي آن كشيده اند و مردم غرب به تدريج آن را قبول كرده اند و تجربه نسبتاً پيشرفته اي را ايجاد كرده اند. اما معنايش اين نيست كه هميشه همين طور است».
در صفحه 4 از قول پورمحمدي آمده است: «آنچه در جوامع غربي به عنوان حقوق بشر تدوين شده است، كار بزرگ و فوق العاده‌ي تمدن معاصر است. اما اين همه بر اساس داشته ها و اصولي بود، كه از سوي غربيان پذيرفته شده است».

چهارشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۲

لينك: اين هم خبر ديگري كه احتمال بروز اختلاف بر سر اعلام نهايي تعداد شركت كنندگان در انتخابات و ميزان آراي باطله تهران را تقويت مي‌كند: «جلسه بررسي نتايج آراء حوزه انتخابيه تهران... كه از ساعت پنج امروز با كمي تاخير آغاز شد، همچنان ادامه دارد... اين در حالي است كه فرماندار تهران از صبح امروز نسبت به هرگونه اظهارنظر رسمي و غيررسمي با خبرنگاران مستقر در فرمانداري خودداري كرده‌ است. وي روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اعلام نهايي و قطعي آراء را به امروز صبح، چهارشنبه موكول كرده بود...همچنين برخي از اعضاي حاضر در جلسه بررسي نتايج آراء اعلام نهايي را به فردا صبح ارجاع داده‌اند». (ايسنا)

هر دم از اين باغ بري مي‌رسد
لينك: محتشمي‌پور رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف براي ايران، درنامه‌اي به شوراي نگهبان 57 صندوق انتخاباتي تهران را معرفي كرده كه به گفته او در آن‌ها به نفع آبادگران تخلف صورت گرفته است. نام صندوق‌هايي كه دوربين‌هاي تلويزيون در روز انتخابات در آن‌ها مستقر شده بود در اين فهرست به چشم مي‌خورد.(ايسنا)
لينك: پس از كروبي، رسول منتجب‌نيا عضو ديگر مجمع روحانيون نيز از شركت در دور دوم انتخابات انصراف داد. او علت انصرافش را «تخلفات بي‌‏شماري كه در هفته تبليغات انتخاباتي توسط جناح منتقد اصلاحات صورت گرفت، مداخله‌‏هايي كه مقامات ارگان‌‏هاي غيرمسوول در روز اخذ راي انجام دادند و نيز گزارشات متعدد و موثقي كه مبني بر تخلفات آشكار در امر شمارش آراء رسيده است و از سوي ديگر ضعف و سستي عوامل اجرايي انتخابات و عدم تصميم بر اجراي قانون ومقابله با تخلفات» اعلام كرده است.(ايلنا)
لينك: از سوي ديگر شوراي نگهبان اعلام كرده‌است:«اگر گروه و يا جناحي اعتقاد دارد که در انتخابات دوره هفتم تخلفي صورت گرفته است و ادله محکم نيز دارد اعلام کند که اين مسئله توسط شورا بررسي و نتيجه اعلام خواهد شد. اين افراد بايد اعلام کنند که در فلان صندوق و در فلان حوزه تخلفي صورت گرفته و در اين راستا بايد اسناد و مدارک و ادله محکم را ارائه کنند». (خبرگزاري مهر)

دعواي باطله‌ها
به نظر مي‌رسد اختلافاتي بر سر اعلام ميزان آراي باطله انتخابات تهران ميان دست اندركاران به‌وجود آمده باشد. در حالي كه وزارت كشور نتيجه نهايي شمارش آراي تهران را روي سايت اينترنتي خود گذاشته است، معاون فرمانداري تهران از پايان نيافتن شمارش آرا خبر مي‌دهد. سكوت اين روزهاي وزارت كشور و شايعه احتمال استعفاي موسوي لاري هم ممكن است نتيجه فشار بر وزارت كشور بر سر تعداد كل آرا و شيوه اعلام آراي باطله تلقي شود. سايت بازتاب پيش‌تر اعلام كرده بود بين 200 تا 500 هزار رأي باطله در تهران به صندوق‌ها ريخته شده است. حقيقت‌جو هم به هنگام دفاع از استعفايش در مجلس گفت 16 در صد آراي ريخته شده به صندوق‌هاي انتخابات در تهران، سفيد بوده است.
پي‌نوشت: وقتي براي گذاشتن لينك خبر منتشر شده بر سايت وزارت كشور به اين سايت رفتم ديدم خبر را برداشته‌اند و اين خبر را به جاي آن گذاشته‌اند. سايت ايسنا هم خبر اعلام نهايي نتيجه انتخابات تهران را برداشته‌است.

حق با حسين شريعتمداري بود؟
چرا تعداد نسبتاَ زيادي از مردم در انتخابات شركت كردند؟ آيا حق با حسين شريعتمداري بود كه مي گفت توسعه سياسي دغدغه مردم نيست و آنها به دنبال معيشتشان هستند؟ آيا واقعاً گروهي از مردم فقط براي اينكه شناسنامه هايشان مهر بخورد مبادا براي ورود به دانشگاه يا گرفتن كوپن به دردسر بيفتند رأي داده اند؟ آيا درست است كه عده اي فقط براي اين كه تلويزيون نشانشان بدهد به حوزه هاي رأي‌گيري رفته اند؟ و اگر چنين است آيا نبايد اين مردم را سرزنش كرد و نادان شمرد؟ نبايد از آنها نااميد شد و سرخورده سر در گريبان فرو برد؟ نبايد مأيوس از يافتن نادري با خود زمزمه كرد: كاشكي اسكندري پيدا شود؟
به نظر مي‌رسد اين گمانه‌ها رنگي از واقعيت داشته باشد. اما در آن صورت بايد پرسيد پس آن مردمي كه در اعتصاب‌هاي كارگري، به خاطر گرفتن چند ماه حقوق عقب افتاده يا حفظ شغلشان سينه به گلوله داغ ميسپارند كجا هستند؟ آن همه شور و شجاعت كه گاهي از آنها ديده ايم چه شده است؟ به نظر من حسين شريعتمداري تا حدودي حق دارد! او البته براي عوامفريبي و با انگيزه ديگري مي‌گويد، ولي آنچه مي‌گويد خالي از حقيقت نيست.
«مردم» واژه مبهمي است. اين «مردم» را نمي‌توان به سادگي فهميد يا رفتارشان را توضيح داد. اما دختري كه مي‌خواهد كنكور دهد، پسري كه عازم سربازي است، زني كه نگران آرامش خانه است و مردي كه مي‌خواهد كارش را در اين هنگامه حفظ كند، پديده‌هاي قابل دركي هستند. همين آدم هايي كه حتي حاضر نيستند ريسك شركت نكردن در انتخاباتي از جنس انتخابات اول اسفند را بپذيرند، اگر منافع واقعي و ملموسشان را در خطر ببينند از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند.
جنبشي مانند جنبش حقوق مدني آمريكا بر منافع ملموس سياهان و اقليت‌هاي قومي ايالات متحده استوار بود. كسي از آنها انتظار نداشت به خاطر مفاهيمي كه در ادبيات سياسي روشنفكران به كار مي‌رود خودشان را در معرض خطر قرار دهند يا حتي ذره اي به زحمت بياندازند. آنها براي منافع خودشان زحمت مي‌كشيدند و خطر مي‌كردند. منتهي سازمان‌ها، رهبران و احزاب سياسي مشخصي به وجود آمدند كه همين منافع را نمايندگي مي‌كردند. در حال حاضر هم سرنوشت احزاب را در آمريكا منافع اقتصادي و اجتماعي مشخص روشن مي‌كند. سازندگان اسلحه مي‌دانند هر چه سهم حزب جمهوري‌خواه از قدرت بيشتر باشد، منافع بيشتري نصيبشان مي‌شود. سياهان مي‌دانند منافعشان در گروي موفقيت دموكرات‌هاست و ...
اما در ايران كدام گروه اجتماعي احساس مي‌كند اگر حزب مشاركت در انتخابات مجلس پيروز شود منافع جرينگي او تأمين خواهد شد؟ اتفاقاً اين بعضي احزاب محافظه‌كار هستند كه منافع كاسبان جزء و تاجران را نمايندگي مي‌كنند. احزاب اصلاح طلب، شايد به دليل ساخت نا مناسب قدرت و شرايط خاص دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي نتوانستند حتي از منافع سرمايه داران صنعتي حمايت جدي كنند. تاريخ ايران نشان داده است مبارزه «جبهه‌اي» براي ارزش هاي غير ملموسي مانند آزادي يا توسعه سياسي موفق نيست. «جبهه ملي» در مبارزه با ديكتاتوري شاه موفق نبود، «جبهه دوم خرداد» هم نتوانست گروه مشخصي از مردم را نمايندگي كند بنابراين شكست خورد.
تقويت جامعه مدني كه اصلاح طلبان از آن به عنوان استراتژي تازه‌شان اسم مي برند به معني به رسميت شناختن اهميت منافع است. هر كس اگر منافع خودش را بشناسد و دنبال كند، كساني را كه با آنها منافع مشترك دارد خواهد يافت، با آنها همپيمان خواهد شد و آنوقت به هنگام نياز براي حفظ منافعش هر كاري لازم باشد مي كند.

سه‌شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۲

لينك: «...(قاضي مرتضوي:) به محض دريافت اين نامه (نامه مدير مسئول روزنامه شرق)‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و اين كه ديدم در رسانه ها هم منعكس شد، به حسينيان بازپرس دادسراي كاركنان دولت دستور مساعد دادم...بازپرس درسيستم دادسرا مقامي مستقل است و ما منتظريم كه ببينيم تصميم بازپرس در رابطه بااين موضوع چيست...كميته (بررسي سايت‌هاي اينترنتي) متشكل ازشوراي عالي امنيت ملي، شوراي انقلاب فرهنگي و وزارت اطلاعات و مجموعه اي از كارشناسان است كه دررابطه با سايت‌هاي اينترنتي بررسي و آنها را رصد مي كنند و سايتهايي را كه به مسايل خلاف قانون مي پردازند...به مخابرات اعلام مي كند كه...مسدود و فيلترگذاري شوند...(صحفي:)كميته سه نفره تعيين مصاديق سايت هايي كه بايد فيلترينگ شود، ازنمايندگان وزارتخانه هاي اطلاعات، ارشاد و ارتباطات و فناوري اطلاعات تشكيل مي شود...» (همشهري)

لينك: گويا گروهي از نمايندگان مشاركتي مجلس مي‌خواهند خاتمي را در مورد انتخابات مورد سؤال قرار دهند. (خبرگزاري مهر)

از كيهان امروز
لينك: براي تمدد اعصاب!
لينك: اعتراض كيهان به باهنر به دليل مصاحبه با بي‌بي‌سي
لينك: «گفته مي شود دليل رد صلاحيت برخي نمايندگان مجلس ششم، عدم التزام به احكام ديني از جمله نماز نخواندن بوده است».
لينك: «مردماني اينچنين (ابله) در تاريخ ملت ها به وفور يافت مي شوند! كساني كه دست تقدير بخت خفته اشان را بيدار مي كند و به بالاترين مرتبت ها و جايگاه ها ترفيعشان مي دهد اما جهالت و خودسريشان چشم آنها را كور مي كند و آنچه كه بوده اند و آنچه را كه شده اند و بدست آورده اند را فراموش مي كنند و...»

اين ماجراي گزارش نوشتن من از جلسه ديروز مجلس خيلي دراماتيك شد! از همه كساني كه محبت داشته‌اند سپاسگزارم.

دوشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۸۲

لينك: «ستاد انتخابات از اعلام نتايج قطعي خودداري مي‌كند.» (خبرگزاري فارس)

تلاش مذبوحانه
گزارش مستقيم وبلاگي امروز من از جلسه علني مجلس كه در آن استعفاي فاطمه حقيقت‌جو مطرح شد و به تصويب نمايندگان رسيد، براي من تجربه خوبي بود. هرچند در طول بيش از سه ساعتي كه من به طور آنلاين ماجراي جلسه را مي‌نوشتم، تنها يك بازديد كننده، آن هم در لحظه‌هاي آخر به ديدن وبلاگم آمده و از اين جهت شايد بتوان كار امروز مرا تلاشي مذبوحانه دانست. آن ده بازديد كننده ديگري كه در nedstate براي آن سه ساعت ثبت شده است، خودم هستم كه مدام refresh مي‌كردم تا مطمئن شوم كار درست پيش مي‌رود.
پي‌نوشت: هر گونه شباهت ماجراي تلاش امروزم را با مسائل سياسي روز ايران تكذيب مي‌كنم. جدي.
پي‌نوشت2: از آنجا كه سايت ايران امروز حاصل تلاش مرا منعكس كرده است، ديگر مذبوحانه نيست!

گزارش مستقيم وبلاگي، از جلسه علني مجلس
9:05 ساعت نه و پنج دقيقه صبح است و من پاي راديو فرهنگ منتظر آغاز پخش مستقيم جلسه علني مجلس نشسته‌‌ام. هنوز خبري از شروع جلسه نيست. به هر حال وقتي جلسه شروع شد، گزارشم را آغاز مي‌كنم. معمولا گزارش‌هاي وبلاگي را در post هاي مختلف publish مي‌كنند. اما من مي‌خواهم همه را در يك post بفرستم. به اين ترتيب كه در آغاز هر پاراگراف ساعت نوشتنش را مي‌نويسم و مطالب را كم كم به انتهاي همان اضافه مي‌كنم. هنوز منتظرم و يك بابايي به اسم انصاري دارد در راديو در مورد عاشورا حرف مي‌زند. فعلا.
9:26 جلسه شروع شد و كروبي خواست دستور جلسه را بخوانند. اولين دستور، درخواست استعفاي خانم حقيقت جوست. فعلا قرآن مي‌خوانند.
9:33 قرآن تمام شد. دكتر نوبخت مي‌خواهد تذكر آئين نامه‌اي بدهد. نمايندگان اعتراض مي‌كنند كه معمول نيست و بايد پس از ورود به دستور پذيرفته شود. كروبي مي‌گويد امروز وضعيت استثنايي است.
9:37 نوبخت، اول اظهار تأسف مي‌كند كه صلاحيت عده‌اي رد شده و بعد با اشاره به ماده 225 آئين نامه مي‌گويد بايد بلافاصله بحث بودجه مطرح شود. مي‌گويد طرح استعفا به مصلحت نيست. استعفا حق همكاران است و مي‌تواند بعدا هم مطرح شود. دستگاه هاي اجرايي منتظر بودجه هستند و تأخير در آن اصلا به مصلحت كشور نيست. مي‌دانيم كه دوستان چه مطالبي را مطرح خواهند كرد و معلوم نيست جلسه به چه سمتي برود.
9:41 حالا مزروعي مي‌خواهد حرف بزند. اول مي‌گويد كه كروبي نبايد اجازه مي داد تذكر آيين نامه اي نوبخت مطرح شود. بعد ادامه مي دهد ماده 225 مي گويد وقتي مجلس به بررسي لايحه بودجه وارد شد نبايد چيز ديگري مطرح شود، اما ما كه هنوز وارد بودجه نشده ايم. حالا ماده 93 را مطرح مي‌كند كه استعفا بايد فوري در دستور اولين جلسه مجلس قرار گيرد. بعد تهديد مي كند كه اگر قرار باشد اجازه طرح استعفا ندهند ما مجلس را ترك خواهيم كرد.
9:45 بعد از مزروعي، قرباني مشغول تذكر شده است. گلايه مي‌كند كه بودجه بي جهت به تأخير افتاده است.
9:49 شمس وهابي مشغول مطرح كردن تذكرش مي‌شود. به دستور جلسه چاپ شده اشاره مي‌كند كه در آن طرح استعفا آمده است. مي‌گويد ماده 225 طرح لايحه و طرح را در حين بررسي لايحه بودجه مجاز نمي‌داند ولي استعفا نه لايحه است و نه طرح.
9:53 كروبي شروع مي‌كند (به عنوان رئيس مجلس) به تذكرها پاسخ دهد. لر بازي در مي‌آورد و درست معلوم نيست چه مي‌گويد. خلاصه مي‌گويد هر دو طرف تا حدي حق دارند. ما گير كرده‌ايم! هم لايحه بودجه را بايد فوري مطرح كنيم و هم استعفا را! مي‌گويد هيأت رئيسه قرار شد در جلسه يكشنبه استعفا مطرح شود و در جلسه دوشنبه بودجه. ولي ديروز جلسه به حد نصاب نرسيد. بحث استعفا و مشكلات انتخابات را بعدا هم مي‌شود مطرح كرد. سرانجام مي‌گويد نظر من اين است كه بودجه امروز مطرح شود و حرف‌ها و استعفا را بگذاريم براي بعد...نمايندگان اعتراض مي‌كنند...
10:03 حالا كروبي مي‌خواهد كه نمايندگان همكاري كنند. پيشنهاد مي‌كند يك استعفا مطرح شود و بعد وارد بودجه شوند...يك نفر پيشنهاد مي‌كند صبح به بحث استعفا اختصاص پيدا كند و جلسه عصر به بودجه.
10:07 مثل اين كه بعضي نمايندگان اقليت فعلي (اكثريت مجلس هفتم!) نمي‌خواهند اجازه دهند استعفا مطرح شود. گويا اين نظر كه يك استعفا مطرح شود و بعد وارد بحث بودجه شوند دارد پيش مي‌رود.
10:10 خب! گويا قرار شد چند نفر نطق كنند و بعد استعفا مطرح شود. حسين انصاري راد، علي نظري، قدرت الله عليخاني و يك نفر ديگر كه متوجه نشدم به عنوان ناطقين پيش از دستور معرفي مي‌شوند.
10:16 حسين انصاري راد نطقش را با اشاره گذرا به حادثه قطار شروع مي‌كند. بعد وارد بحث اصلي‌اش مي‌شود. بر اين نكته اصرار مي‌كند كه همه قوا و رهبري مشروعيتشان را از مردم مي‌گيرند...بحث رفراندوم را (خيلي گذرا) مطرح مي‌كند...
10:22 انصاري راد به شوراي نگهبان و نظارت استصوابي حمله مي‌كند. مي‌گويد كه اگر ما صالح نيستيم، چه اصراري است لايحه بودجه را تصويب كنيم؟
10:33 نطق انصاري راد تمام شد. علي نظري وقت خود را به كيانوش راد داده است. كيانوش راد هم به شيوه انتخابات و رفتار شوراي نگهبان اعتراض مي‌كند. تأكيد مي‌كند كه نتيجه انتخابات همانطور شد كه پيش بيني كرده بوديم: طبق سليقه شوراي نگهبان و برنامه ريزي اين نهاد. مي‌گويد نيمي از مردم در انتخابات حاضر نشده‌اند و اين در طول تاريخ پس از انقلاب بي‌نظير است. رقبا بدانند پيروزي خود را مديون شوراي نگهبان هستند. آخرش هم مي‌گويد اگر همه دنيا بگويد اين انتخابات آزاد و عادلانه بوده است، ما مي‌گوييم اين انتخابات غيرعادلانه و غير آزاد برگزار شد.
10:39 قدرت الله عليخاني مشغول نطق مي‌شود. اول از اين كه مردم حوزه انتخابيه‌اش (بوئين زهرا) دوباره او را انتخاب كرده‌اند تشكر مي‌كند. خيلي داد و بيداد مي‌كند و اعتراض مي‌كند چرا مي‌گوييد مجلس فرمايشي؟ مي‌گويد خودتان در مجلس ششم مگر نمي‌خواستيد همه را حذف كنيد...اين بلا را خود شما بر سر اصلاحات و خاتمي آورديد...طرح استعفا حق شماست ولي اگر به نظام و رهبري و روحانيت اشاره كنيد من اينجا نشسته‌ام و نمي‌گذارم! ما امروز مي‌خواهيم تكليفمان را با شما روشن كنيم! هر چه مي‌خواهد بشود، بشود!
10:43 لحن تهديد آميز عليخاني صداي نمايندگان را در آورد. بعد از عليخاني، مهر پرور مشغول نطق مي‌شود. از شيوه جديد به توپ بستن مجلس مي‌گويد. ولي صحن مجلس شلوغ است. گويا دو نفر دعوايشان شده است. كروبي مي‌گويد هر دو را بيرون ببريد! مهرپرور ادامه مي‌دهد و از دست بردن در تعداد آراي تهران اظهار نگراني مي‌كند...مي‌گويد اين انتخابات حماسه نيست، يك استهزاي تاريخي است.
10:51 كروبي مي‌گويد كه وارد دستور شويم. ادب مي‌خواهد تذكر بدهد. راجع به وضعيت انتخابات در كردستان و تهديد نمايندگان مي‌گويد. هشدار مي‌دهد كه تلفني ما را تهديد به مرگ كرده‌اند و اگر ما را كشتند مواظب باشيد آدرس غلط ندهند، اگر كسي ما را كشت، همان كساني هستند كه دست رد به سينه آنها زديم.
10:54 حالا مجلس وارد دستور مي‌شود و استعفاي خانم حقيقت‌جو مطرح مي‌شود. ابتدا عضو هيأت رئيسه، متن استعفا را مي‌خواند تا بعد، خود حقيقت‌جو دلايلش را بگويد. حالا خانم حقيقت‌جو پشت تريبون مي‌آيد. نيم ساعت وقت دارد.
11:05 از خاطرات انقلاب و فاصله فراوان حاكميت كنوني با آرمان انقلاب و امام مي‌گويد. مي‌گويد جرم مجلس ششم تلاش براي گرفتن حقوق مردم بوده است. از اين كه به هيچ يك از نهادهاي منصوب به رهبري نمي‌توان نقد كرد و در امان ماند گلايه مي‌كند... مي‌گويد مستي زدگان قدرت با برگزار كردن انتخابات فرمايشي به همه چيز پشت كرده‌اند و مي‌خواهند با يك مجلس فرمايشي جمهوريت نظام را كنار بگذارد...
11:13 حقيقت‌جو : گفته مي‌شود 16% آراي درون صندوق‌ها رأي سفيد بوده‌است.
11:18 حقيقت‌جو از مردم حوزه انتخابيه‌اش (تهران) به خاطر قصور و تقصيري كه در به دوش كشيدن بار امانت آنها داشته عذر مي‌خواهد... رسما از شوراي نگهبان مي‌خواهد دلايل رد صلاحيتش را اعلام كند. در پايان مي‌گويد متني كه خوانده شد، دلايل استعفاي موسوي خوئيني، تاجرنيا و يك نفر ديگر هم در بر دارد.
11:23 كروبي دوباره سعي مي‌كند آنچه حقيقت‌جو در مورد رهبري و عواقب نطق كردن در مجلس خطاب به او يا نامه نوشتن به او گفته است را ماست مالي كند.
11:26 يك نفر كه اسمش را درست نفهميدم، مشغول ابراز مخالفت با استعفاي خانم حقيقت‌جو شده‌است. به گمانم مجيد انصاري باشد. متن استعفاي حقيقت‌جو را رنج‌نامه مي‌خواند و كارنامه مجلس ششم را بررسي مي‌كند.
11:34 انصاري گله مي‌كند كه نوعي كم تدبيري باعث شد بين شوراي نگهبان و مجلس، بدبيني حاكم شود. از كميسيون اصل نود گلايه مي‌كند كه در آن به بعضي حقوق مردم و به بعضي گروه‌ها بيشتر توجه شده است. بعد به اين تعبير حقيقت‌جو كه انتخابات را فرمايشي، غيرمردمي، غيرشرعي، غيرآزاد و... ناميده بود اعتراض مي‌كند و آن را كم لطفي مي‌نامد. تأكيد مي‌كند حدود 60% مردم در انتخابات شركت كرده‌اند. مي‌گويد در كرمان انتخابات كاملا رقابتي بود كه رقباي ما رأي آورده‌اند.
11:47 انصاري مي‌گويد اگر خانم حقيقت‌جو و ديگر دوستان از دو يا سه سال قبل به اين نتيجه رسيده‌اند كه نمي‌توانند از حقوق مردم دفاع كنند، چرا تا به حال استعفا نداده بودند؟ مي‌گويد شجاعت هميشه در اين نيست كه خطاب به مردم فرياد بزنيم كه نمي‌توانيم. مردم، ما را انتخاب كرده‌اند كه به جاي آنها ببينيم و زجر بكشيم و در كوره راه‌هاي بن‌بست نما، راه را پيدا كنيم و نشان دهيم.
11:53 انصاري نطق خود را يك شهادت‌نامه تاريخي مي‌خواند... وقت انصاري تمام مي‌شود. كروبي مي‌گويد كه ديگر براي صحبت در موافقت يا مخالفت با استعفا، وقت نيست. حضار 200 نفر اعلام مي‌شوند و رأي گيري با كارت آغاز مي‌شود.
11:58 همين طور كه رأي گيري در حال انجام است، مرادي شروع مي‌كند به ارائه تذكرش. قرار است بعد از او حدادعادل تذكر بدهد. گلايه مرادي گويا از اين بابت است كه چرا استعفايش را اعلام وصول نكرده‌اند.
12:05 كروبي به تذكر مرادي پاسخ مي‌دهد و از پرخاشي كه ساعتي پيش به او كرده بود عذرخواهي مي‌كند...حالا نوبت تذكر حدادعادل است.
12:08 قبل از حدادعادل، حقيقت‌جو صحبت مي‌كند. گويا مجلس به استعفاي او راي داده است. ابتدا از نمايندگان خداحافظي مي‌كند و انصاري را به خواندن دوباره متن استعفايش فرا مي‌خواند... نمايندگان دست مي‌زنند... گروهي اعتراض مي‌كنند كه چرا در ماه محرم دست مي‌زنند... حداد شروع مي‌كند. مي‌گويد كه در مجلس ششم معمولا وارد مجادلات نمي‌شدم. بعد مي‌گويد اشاره حقيقت‌جو در نطقش را توهين تلقي كرده است. حقيقت‌جو گفته بود: كسي كه در دور قبلي به زور و با باطل كردن تعداد زيادي از آراي مردم و بيرون كردن عليرضا رجايي از مجلس به اين جا راه يافت (حدادعادل) حالا قرار است به عنوان نماينده اول تهران در دور هفتم مجلس وارد شود در حالي كه حدود ده درصد آراي واجدين شرايط را دارد.
12:12استعفاي حقيقت جو رأي آورد. تمام.

یکشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۲

لينك: انتقاد از بلاتكليفي بازداشت شدگان ملي مذهبي. (ايسنا)

تكذيب
معاون امنيتي-انتظامي وزير كشور گفته‌است كسي در درگيري‌هاي ايذه كشته نشده‌است، در حالي كه دو ساعت پيش از او معاون استاندار خوزستان از كشته شدن 4 نفر در اين شهر خبر داده بود. معلوم هست آنجا چه خبر است؟

مشاركت بيش از صددرصدي
پنج حوزه انتخابيه هست كه مطابق آمار اعلام شده در سايت وزارت كشور بيش از 100% مردم آن در انتخابات شركت كرده اند: ورزقان در استان آذربايجان شرقي با بيش از 106 درصد، سميرم در استان اصفهان با نزديك 111 درصد، لردگان از استان چهارمحال بختياري با نزدك 107 درصد، ممسني در استان فارس با نزديك102 درصد، و پلدختر در استان لرستان با نزديك 101 درصد.
اين البته نوبر نيست. اين پنج حوزه در انتخابات مجلس ششم هم بيش از صددرصد واجدين شرايط، شركت كننده در داشته‌اند؛ منتها بانمك اينجاست كه در 3 حوزه از اين حوزه‌ها هم نرخ مشاركت پائين آمده‌است. ميزان اين كاهش در ورزقان بيش از 4 درصد، در ممسني نزديك سه درصد و در پلدختر 2 درصد است.
اين كه تعداد شركت كنندگان در اين شهرها بيش از واجدين شرايط است نشان دهنده انتقال رأي دهندگان از جاهاي ديگر به آنجاست.

لينك: آمار مقايسه اي نتايج انتخابات مجلس ششم و هفتم. (سايت وزارت كشور)

جلسه امروز مجلس «به دليل خستگي نمايندگان» تشكيل نشد-جلسه فردا را اينجا گزارش مي‌كنم
كروبي، رئيس مجلس، علت تشكيل نشدن جلسه امروز را خستگي نمايندگان عنوان كرد. او در عين حال گفته است: «رسيدگي به لايحه بودجه سال 1382 در دستور كار روز دوشنبه مجلس قرار دارد و ان‌شاء الله تا قبل از عاشورا آن‌ را تمام خواهيم كرد.»
به نظر مي‌رسد قرار نيست استعفاي پنج تن از نمايندگان كه قرار بود امروز در جلسه علني مطرح شود، اجازه طرح پيدا كند. به هر حال من فردا از ابتداي جلسه پاي راديو خواهم بود و مي‌كوشم جريان جلسه را (البته اگر استعفاها مطرح شد) مستقيما روي وبلاگم گزارش كنم. (قابل توجه كساني كه در ايران زندگي نمي‌كنند و به راديو فرهنگ كه گفتگوهاي مجلس را پخش مي‌كند دسترسي ندارند)
پي‌نوشت: راديو فرهنگ روي اينترنت هم قابل شنيدن است. در اين صفحه روي «پخش زنده» كليك كنيد. من البته گزارش خودم را مي‌كنم. جلسه حدود ساعت 9 صبح به وقت تهران شروع مي‌شود. براي تطبيق ساعت مي‌توانيد از اينجا كمك بگيريد: The World Clock - Time Zones