یکشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۲

از نتيجه انتخابات تهران خيلي تعجب نكنيد اگر...
گذشته از تمام شرايط عجيب و غريبي كه در اين دوره انتخابات مجلس به وجود آمد و آن را به كلي بي‌محتوي كرد و از ريخت انداخت‏، به نظر من چند نكته وجود دارد كه جماعت كمتر به آن توجه ميكنند.
1- پيش از اين بهترين وضعيت براي آقاي خامنه‌اي اين بود كه ميان دو جناح اصلي درون حاكميت نوعي توازن قدرت وجود داشته باشد تا در بزنگاه‌هاي بروز اختلاف كه طبيعتاً در مهمترين مسائل به وجود مي‌آمد، نقش تعيين كننده و به اصطلاح «فصل الخطاب» به او برسد. يكي از دلايل اين كه آقاي خامنه‌اي در اين چند سال بيشتر طرف محافظه‌كاران را مي‌گرفت (علاوه بر نزديك بودن ديدگاه‌هاي آنها با نظرات خودش) اين بود كه جناح محافظه‌كار براي حفظ سهمش از قدرت به حمايت او متكي بود. در واقع براي اين جناح تنها در بخش انتصابي حكومت سهم باقي مانده بود. اما در اين مرحله به نظر ميرسد آقاي خامنه‌اي قصد دارد جناح سومي را كه بيشتر به خودش و دفترش نزديك است وارد قدرت كند و به اين ترتيب اتكايش را به محافظه‌كاران سنت گرا و روحانيت سنتي قطع كند. ليست آبادگران كه به ليست رهبري معروف شده و گويا قرار است برنده اكثريت كرسي‌هاي مجلس آينده باشد، از همين نيروهاي سوم مرتبط با دفتر رهبري تشكيل شده است. اختلاف آبادگران با سران مؤتلفه بر سر قرار ندادن نام عسگراولادي، بادامچيان و آل اسحاق در فهرست انتخاباتي را هم در سايه همين بازي ميشود تفسير كرد. بنابراين بازنده پنهان انتخابات دوره هفتم مجلس در واقع جناح راست و محافظه‌كاران سنتي هستند.
2-در مورد نتيجه انتخابات تهران احتمالي وجود دارد كه از آن غفلت ميشود. جريان سوم نزديك به دفتر رهبري ممكن است دچار همان اشتباه محاسبه‌اي شده باشد كه اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر دچار آن شدند. در آن انتخابات اصلاح‌طلبان در اين كه جناح مقابل بازنده قطعي انتخابات است ترديد نداشتند، بنابراين بي‌توجه به رقيب، اختلافات دروني خودشان را حل نشده باقي گذاشتند. نتيجه اين شد كه با وجود اكثريت داشتن قدر مطلق آراي اصلاح‌طلبان، حتي يكي از آنها هم وارد شورا نشد. در واقع آراي اصلاح‌طلبان ميان تعداد بسيار زيادي نامزد اصلاح‌طلب از گروه‌هاي مختلف تقسيم شد اما آراي جناح مقابل به طور منسجم به تنها ليست مورد قبول محافظه‌كاران رسيد.
اين بار ماجرا بر عكس شده است. محافظه‌كاران كه خود را بي‌رقيب مي‌دانند در تهران دست كم دو سه ليست مختلف داده‌اند ولي اصلاح‌طلبان مغلوب و تحقير شده، تنها يك ليست نيم بند داده‌اند. درست است كه اكثر مردم در انتخابات شركت نمي‌كنند ولي از ميان همان تعدادي كه شركت مي‌كنند اگر آراي منسجمي به ليست ائتلاف براي ايران يا ليست كروبي داده شود ممكن است نتيجه غافلگيركننده‌اي به دست آيد. هر چند به اين اصلاح‌طلبان ديگر هيچ اميدي نميتوان داشت!

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی